Isnin, 3 Ogos 2009

Nasib baik Nik Aziz tak pengsan mendengar teguran PM


Oleh Ahmad Haji Ishak

NASIB baik tak pengsan Nik Abdul Aziz Nik Mat apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak meminta dia dapat menjaga perasaan ahli Umno dengan tidak mengeluarkan kenyataan yang menyinggung.
Nik Aziz ingat dia kuat sangat. Dia tidak tahu bahawa ahli Umno seramai 3 juta orang. Jauh lebih besar dari ahli Pas. Dia rasa dia kuat sebab dia tidak lebih umpama katak bawah tempurung. Dia hanya kuat di Kelantan tetapi dia jangan ingat dia juga kuat di tempat-tempat lain.
Kenapa dia bercakap ikut sedap mulutnya? Apakah dia tidak sedar yang dia berdepan dengan 3 juta ahli Umno dan berjuta lagi penyokong Umno yang tidak menjadi ahli tetapi turut meluat dengan perangai Nik Aziz.
Ketika ini, Nik Aziz menyokong tunjuk perasaan dan perhimpunan haram yang kononnya mahu memberi tekanan kepada kerajaan. Padahal, mereka yang menganjurkan perhimpunan ini sebenarnya mahu menjadi hero dan menjemput pihak berkuasa menangkap mereka.
Kalau mereka ditangkap kes tunjuk perasaan, mereka mungkin dapat membersihkan nama mereka dari cerita kes liwat dan sebagainya. Malangnya pihak berkuasa tidak mudah terperangkap dengan permainan seperti ini.
Nik Aziz digelar Tok Guru. Najib juga menyebutnya sebagai Tok Guru. Akhbar Harakah, milik parti Pas turut menulis nama Nik Aziz sebagai Tuan Guru. Malangnya, watak dan perangainya tidak langsung mengambarkan dia sebagai seorang Tok Guru atau Tuan Guru.
Dengan Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa, dia pernah berkasar dan menghalau Nasharudin keluar dari Pas. Nik Aziz mungkin menyangka dialah ‘boss’ Pas buat masa ini tetapi sebenarnya jawatannya itu, Mursyidul Am Pas adalah jawatan ‘diadakan saja untuk menjaga hati’ orang yang tidak layak menjadi Presiden atau Timbalan Presiden.
Nik Aziz adalah manusia politik tetapi dalam bahasa Inggeris dia adalah ‘political animal’. Dia tidak layak untuk menerima gelaran ulama atau Tok Guru kerana dia juga sama seperti Lim Kit Siang, bertanding dalam pilihan raya.
Dalam berhujah, dia akan menangkan partinya dan sering menghina parti yang menjadi saingan Pas kerana dia tahu, ketika dia merasakan dirinya kuat di Kelantan, dia sendiri tahu jika dia tidak lagi menjadi Menteri Besar Kelantan, Pas Kelantan akan bergolak dan tidak mustahil, akan kalah dalam dalam pilihan raya.
Orang Pas, tiada perjuangan. Mereka hanya pandai mengambil kesempatan. Apabila mereka dengar kerajaan mahu memansuhkan PPSMI, mereka berarak kononnya menyerahkan memorandum kepada Yang DiPertuan Agung.
Begitu juga dalam kes ISA. Orang Pas tahu bahawa di bawah kepimpinan Najib, ISA akan dikaji semula. Jika mereka tidak menganjurkan perhimpunan haram, seolah-olah mereka (Pas) tidak terlibat di dalam mendesak kerajaan meminda ISA.
Inilah yang dikatakan mengambil kesempatan. Nik Aziz tahu semua ini tetapi dia juga risau jika Pas nanti dilihat tidak terlibat langsung dalam membuat desakan. Maka, rakyat sepatutnya sudah dapat melihat betapa liciknya permainan politik Pas. Rakyat sepatutnya sudah boleh menolak permainan politik yang menyusahkan ini.
Nik Aziz tentunya tahu mali apabila Najib menegurnya. Walaupun Najib bercakap dalam keadaan baik, tetapi Najib adalah orangnya yang bertanggungjawab menghantar doktor pakar untuk memberi rawatan kepada Nik Aziz yang pernah disahkan ‘kepenatan’ dan ditahan di hospital.
Malangnya, manusia seperti Nik Aziz ini, sama dengan mereka yang menyokong Pas di bawah sana, tidak tahu berterima kasih. Bagi mereka, jika tidak menentang Umno, mereka tidak akan dilihat layak menjadi pemimpin Pas.
Kalau sesiapa mengikuti perkembangan politik Nik Aziz, mereka akan tahu betapa ceteknya tahap pemikirannya.
Masih ingat permintaan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd Kadir supaya ulama Pas mengeluarkan fatwa terhadap tindakan Timbalan Pesuruhjaya Pas Perak, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin turut menyalakan lilin bagi mengingati kematian Teoh Beng Hock.
Nik Aziz juga mengeluarkan kenyataan tidak menghalang sesiapa sahaja membacakan ayat al-Quran ketika berucap, walaupun mereka bukan Islam kerana dia mahu menyokong Nga Kor Meng, Setiausaha DAP Perak yang dikatakan turut menyebut dengan apa niatnya, sepotong ayat Quran bagi menghinakan Umno dan BN.
Bila ada seorang Exco Kerajaan Negeri Selangor didakwa bergambar separuh bogel dan gambar itu diedarkan oleh bekas kekasihnya, Nik Aziz mengatakan tidak salah berbogel di rumah sendiri dan itu hak peribadi.
Maka berpeluk-pelukan wanita-wanita (muslimatlah kononnya) Pas kepada anak dara PKR yang berbogel itu, sebagai tanda ‘boleh berbogel’ dan Tok Guru tidak menghalang untuk berbogel.
Nasib baik Najib tidak menasihatkan Nik Aziz supaya jangan menyokong orang berbogel, jangan menyokong orang bukan Islam menggunakan ayat Quran untuk berucap dengan niat mahu menghina Umno selain daripada jangan bercakap hingga boleh menyinggung perasaan ahli Umno.
Nik Aziz tergamam barangkali apabila Najib bercakap begitu. Mana mungkin Nik Aziz menyangkA Najib akan menasihatkan dia begitu kerana selama ini dia ingat dia sahaja yang layak menasihatkan orang?
Genarasi muda, sudah boleh menjauhkan diri dari Nik Aziz yang semakin ‘ketetil’ seperti gasing tidak berpaku, meminjam kata-kata bekas Naib Presiden Umno, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad baru-baru ini. (citra_bangsa@yahoo.com)

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

haha. 3 juta ahli yang masuk sebab nanti senang nak dapat kontrak, nanti senang dapat kerja, bila kenal VIP nanti dapat la kabel besar. 3 juta konon. nak turun sokong ISA 30 orang je? kui kui kui

keraspedal berkata...

wah.........3 juta beb,tp boleh gak kalah 5 negeri pilihan raya ke 12 hari tu...