Selasa, 7 Julai 2009

Beza politik DAP dengan Politik Pas


Oleh Zainal Yusof
citra_bangsa@yahoo.com

LIHAT politik DAP. Bandingkan dengan karenah Pas. Ketika ini, orang lebih suka bercakap soal DAP di Kedah yang marahkan Pas Kedah tetapi, tiada siapa yang mahu bercakap soal DAP Pulau Pinang dan bezanya dengan Pas Selangor.
DAP Pulau Pinang melantik melalui DUN Pulau Pinang Tuanku Abdul Aziz Tuanku Ibrahim sebagai Senator walaupun baru setahun Tuanku Abdul Aziz menganggotai DAP. Berbanding dengan Pas di Selangor, hasrat kepimpinannya mahu melantik bekas Ketua Umno Bahagian Petaling Jaya Selatan, Datuk Kapten (B) Zahar Hashim sebagai salah seorang AJK perhubungan negeri menerima tentangan dari ADUN Bangi, Dr. Shafie Abu Bakar dengan alasan Kapten (B) Zahar terlalu baru dalam Pas.
Pas mengamalkan politik yang agak tertutup. DAP jauh lebih terbuka. DAP akan memberi tempat kepada sesiapa sahaja jika mereka dapati orang itu mendatangkan faedah kepada partinya. Pas pula, sedaya upaya menyekat mana-mana orang yang dilihatnya terlalu berpengaruh.
Jika di Perak, DAP akan memberi laluan kepada Mohamad Nizar menjadi Menteri Besar bukan kerana Mohamad Nizar layak tetapi kerana Mohamad Nizar mereka anggap sebagai ‘berguna’ kepada DAP.
Jika Mohamad Nizar dilihat tidak berguna kepada DAP, mustahil Mohamad Nizar mendapat sanjungan yang begitu tinggi dari DAP di Perak. Kenapa Mohamad Nizar menjerit di Parlimen? Mungkin Mohamad Nizar lakukan demi perjuangannya yang ada persamaan dengan perjuangan DAP. Boss Mohamad Nizar bukan kepimpinan Pas di Perak tetapi DAP yang sentiasa menjadi pengapitnya dalam semua acara.
DAP tidak mempunyai banyak cawangan jika dibandingkan dengan ranting di dalam Pas tetapi ternyata DAP jauh lebih kuat dari Pas apabila keputusan pilihan raya diadakan. Lihat sahaja di Parlimen, jumlah kerusi DAP dan Pas berbeza. Jumlah Ahli Parlimen DAP lebih banyak dari jumlah Ahli Parlimen Pas. DAP lebih kuat dari Pas walaupun kalau lihat kepada riuh-rendah berpolitik, Pas seolah-olah sudah menawan Malaysia.
Hakikatnya, politik Pas hanya politik gendang. Gendang kuat bukan bererti apa-apa tetapi sekadar tong kosong.
Di Perak, pemimpin Pas diajar supaya tidak menghormati Mufti. Apa sahaja yang Mufti bercakap, mereka akan ejek dan menolak. Bagi mereka, tok guru mereka ‘maksum’. Bagi mereka, berbaring atas jalan raya adalah ‘halal’ jika DAP ‘suruh’ mereka berbbuat demikian.
Pas di Perak adalah parti tunggangan DAP. Pas betul-betul terhutang budi dengan DAP kerana sejarah telah membuktikan bahawa kerana sokongan DAP menyebabkan orang Pas menjadi Menteri Besar Perak.
DAP seronok apabila Mohamad Nizar menjadi Menteri Besar kerana apabila mereka mahu melancarkan mogok lapar, Menteri Besar yang mereka sokongan dari kalangan orang Pas sedia datang melancarkannya.
Hilang cerita puasa sunat dan hilang cerita dalam Islam tidak ada istilah mogok lapar. Namun, tok guru Pas sedia ‘menyusun ayat’ yang seolah-olah mogok lapar itu ada persamaan dengan puasa sunat. Siap ada majlis berbuka pula kerana ia diadakan serentak dengan mogok lapar.
Sepatutnya Pas menganjurkan puasa sunat dan DAP ikut tetapi disebabkan DA merasakan puasa sunat tidak memberi ancaman kepada kerajaan, maka mereka mahukan mogok lapar didahulukan dan puasa sunat, mengikut di belakang.
Ini seperti DAP menjadi imam dan Pas menjadi makmum. Bukan dalam hal sholat tetapi dalam tindak-tanduk antara mogok lapar dengan puasa sunat.
Ramai yang percaya, jika DAP meminta Pas bersetuju dengan kerajaan perpaduan, Nik Aziz Nik Mat akan bersetuju juga tetapi apabila DAP tidak berminat maka mustahil untuk Pas menyatakan minat mereka.
Di Perak, apabila DAP tidak mengeluarkan fatwa mengatakan berbaring atas jalan raya menghalang kenderaan Raja Muda Perak memasuki kawasan Istana Bukit Chandan, maka orang-orang Pas sanggup berbaring tetapi jika DAP kata, jangan berbaring atas jalan raya, barangkali mereka tidak akan berbaring di atas jalan raya.
Hari ini, ada blogger menulis dalam blog masing-masing dengan memberi gelaran ‘meroyan’ kepada Mohamad Nizar. Malahan, di Parlimen, yang nyata memperjuangkan nasib Mohamad Nizar bukannya dari kalangan pemimpin Pas tetapi Lim Kit Siang.
Lim Kit Siang menampakkan kesedihannya apabila Sultan Perak tidak memperkenankan permohonan Mohamad Nizar mahu membubarkan DUN Perak.
Namun, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamad Nazri Aziz mempertahankan keputusan bijak Sultan Perak itu dengan hujah “Mohamad Nizar (MP Bukit Gantang) tidak membawa suara majoriti ketika mengadap Sultan Perak sebaliknya majoriti suara di DUN Perak sudah berada di pihak Barisan Nasional (BN).
Kata Mohamad Nazri lagi, begitu juga dengan keputusan Sultan Perak ketika memperkenankan Mohamad Nizar menjadi Menteri Besar dahulu, tiada undian dibuat di DUN Perak kecuali bertemu dengan semua ADUN, yang berjumlah 31 sebelum bersetuju memperkenankan perlantikan Mohamad Nizar.
Perkara yang sama dilakukan ketika membuat perlantikan terhadap Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir, namun DAP, Pas dan PKR tidak dapat menerimanya, sebaliknya membawa kes ini ke mahkamah. Apabila Mahkamah Rayuan memutuskan Mohamad Nizar kekal sebagai Menteri Besar, mereka bersorak gembira dan terus memecat Setiausaha DUN Perak dan Setiausaha Kerajaan Negeri selain mengantung tugas Penasihat Undang-Undang (LA) Negeri.
Tetapi apabila Mahkamah Tinggi memutuskan sebaliknya, mereka terus menuduh, ada skrip yang disediakan!
Hadis dan ayat al-Quran mana yang Mohamad Nizar rujuk dalam membuat ceramah bagi menghurai isu ini?
Ayat al-Quran dari juzuk mana yang Nga Kor Ming petik untuk berhujah ketika mengelar kerajaan BN di Perak sebagai kerajaan haram?
Yang peliknya, penyokong Pas yang keliru dengan suasana ini menyebabkan mereka tidak dapat membuat pendirian antara kebenaran dan kebathilan.
Nik Aziz pula sudah mula diagung-agungkan lebih daripada seorang manusia biasa dengan cerita melihat gambarnya pun sudah boleh dapat pahala! Astarfirullah.

Tiada ulasan: