Sabtu, 30 Januari 2010

Oleh Sahlan K Ahmad

Umno masih meneliti kandungan ucapan seorang pemimpin veterannya Tengku Razaleigh Hamzah yang menyertai perhimpunan menuntut royalti minyak Kelantan di Kota Bharu semalam.

Katanya, beliau masih belum menerima kandungan ucapan tersebut bagi menentukan tindakan sepatutnya ke atas ahli parlimen Gua Musang itu.
.
"Kita sedang meneliti, belum dapat apa yang diperkatakan oleh Tengku Razaleigh jadi bagi tempoh masa kepada kita untuk dapatkan laporan apa yang diucapkannya," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat majlis tertinggi parti itu di Kuala Lumpur hari ini.

Jelasnya lagi, kandungan ucapan Tengku Razaleigh itu juga akan dibincangkan lanjut oleh parti.

"Pendirian kita, mesti patuh kepada disiplin parti. Tetapi macam mana pun kita akan bincang perkara ini," tambahnya lagi.

Beliau yang juga presiden BN menjelaskan, keputusan untuk memberi wang ehsan kepada rakyat Kelantan dibuat berdasarkan tanggungjawabnya sebagai kerajaan.

"Apa yang berhubung dengan rakyat kelantan, kita akan bagi. Kita tak lari daripada tanggungjawab kita. Tapi kita mesti buat apa-apa berdasarkan perlembagaan," katanya.

Sementara itu, beliau turut menepis dakwaan pemimpin pembangkang yang mengaitkan Umno dengan insiden serangan ke atas rumah-rumah ibadat.

"Ini kaedah biasa yang dilakukan oleh parti pembangkang. Pertamanya mesti dia tuduh Umno. Belum ada apa-apa bukti, tuduh Umno dulu. Itu dia punya modus operandinya," katanya.

Ketika ditanya, Najib turut menjelaskan pendekatan yang diambil kerajaan dalam membuat penahanan ISA terhadap 12 orang minggu lalu, umumnya bagi menjaga imej negara.

Katanya, tindakan itu satu usaha kerajaan bagi membendung kejadian keganasan dan bagi mengelakkan Malaysia daripada dijadikan pusat transit bagi pengganas.

"Langkah ini adalah langkah pencegahan sebelum berlaku apa jua insiden keganasan sama ada (dari) dalam negara kita mahu pun luar negara," kata Najib.

"Kalau berlaku (keganasan) dalam negara kita, sudah tentu ia akan memberi kesan amat buruk kepada imej negara kita selain menyebabkan kehilangan nyawa dan harta benda."

Sementara itu, beliau mengumumkan perhimpunan agung Umno bagi tahun ini ditetapkan pada 28 sehingga 30 Oktober.

(Dipetik dari http://malaysiakini.com)

Tiada ulasan: