Jumaat, 18 Disember 2009

Status Agama Rasmi Beri Justifikasi Keistimewaan Peruntukan Agama Islam

TANJUNG MALIM: Sultan Perak, Sultan Azlah Shah hari ini bertitah bahawa status agama Islam sebagai agama Persekutuan yang termaktub di dalam Perlembagaan Negara, dan kedudukan Yang di-Pertuan Agong serta Raja-Raja Melayu sebagai Ketua Agama Islam memberikan justifikasi keistimewaan untukKerajaan Persekutuan dan kerajaan-kerajaan negeri memperuntukkan perbelanjaan untuk urusan agama Islam.

Titah baginda, dalam pada itu kerajaan juga memiliki budi bicara dalam urusan-urusan memenuhi keperluan agama-agama lain.

"Urusan agama di negara ini termaktub di dalam Perlembagaan Negara. Perkara3 (1) Perlembagaan Malaysia menetapkan Islam sebagai agama Persekutuan; tetapiagama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan," titah baginda pada majlis sambutan Maal Hijrah 1431 peringkatNegeri Perak serta perasmian Masjid At-Taqwa di Proton City di sini.

Turut berangkat Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah.

Sultan Azlan bertitah Perlembagaan yang digubal sebagai instrumen rujukan berkerajaan menjelang negara mencapai kemerdekaan itu adalah Perlembagaan yang bukannya digubal oleh umat Islam dan orang Melayu sahaja, tetapi telah digubal dengan persetujuan pelbagai pihak yang mewakili pelbagai kaum dan pelbagai agama.

"Semangat yang termaktub dalam Perkara 3(1) Perlembagaan itu diiktiraf oleh negara. Kerana itu, hari-hari kebesaran pelbagai budaya dan pelbagai agama dihormati hinggakan negara Malaysia merupakan negara yang paling banyak memperuntukkan cuti umum bagi menghormati hari-hari kebesaran agama dan kebesaran budaya," titah baginda.

Baginda bertitah sifat toleransi dan persefahaman yang telah dibuktikan olehorang Melayu dan umat Islam sebagai peribumi di tanah air ini dengan menerima dan membenarkan kelangsungan pelbagai budaya dan amalan pelbagai agama telah menjadi asas kekuatan Malaysia sebagai sebuah negara bangsa yang kukuh bersatu padu, memiliki kestabilan politik, berupaya menjana pertumbuhan ekonomi secara berkesan lagi berfokus.

"Perkara-perkara menyentuh kaum, budaya, bahasa dan agama adalah perkara sensitif yang terlalu mudah menyentuh emosi. Perkara-perkara sensitif seperti ini terlalu mudah untuk mencetuskan provokasi serta salah faham yang boleh mencetuskan kontroversi dan konfrontasi hingga ke peringkat memungkinkan berlakunya pertumpahan darah dan peperangan saudara di banyak negara," titah baginda.

Baginda bertitah keamanan dan kestabilan negara ini selama 52 tahun mencapai kemerdekaan adalah atas kearifan dan kematangan para pemimpin agama, politik dankaum menyuarakan dan menangani isu-isu penting dan sensitif seperti ini secarabijaksana dalam forum yang tertutup; yang membolehkan berlangsungnya perbincangan secara berterus terang, terbuka lagi bertamadun tanpa liputan media dan tanpa galeri politik.

"Adalah amat membimbangkan jika isu kaum, budaya dan agama mula dijadikan modal untuk mendapat populariti politik tanpa mengenal batas, tanpa menghormati sejarah dan salasilah penubuhan negara bangsa Malaysia dan tanpa memberi pertimbangan akan implikasi negatif yang memudaratkan," titah baginda.

Sultan Azlan bertitah bahawa kebelakangan ini, negara sedang dilanda budaya politik yang keterlaluan di mana budaya berpolitik di dalam negara telah mula berhijrah dari budaya politik yang positif dan konstruktif kepada budaya politik yang negatif dan destruktif.

Baginda bertitah budaya berkenaan yang hingga ke peringkat mengetepikan Perlembagaan dan semangat perlembagaan, undang-undang dan institusi perundanganselain menyemai sentimen tidak menghormati badan-badan penguatkuasaan dibimbangiakan membawa negara kepada satu anarki jika ia tidak dibendung secara tegas.

Di majlis itu, Sultan Azlan turut berkenan menyampaikan anugerah Tokoh Maal Hijrah Perak 1431 Hijrah kepada Ibrahim Mahmud pada majlis tersebut.

Ibrahim, 71 yang merupakan Pengetua Sekolah Menengah Agama Imam As-Syafie di Ipoh menerima plak dan medal, wang tunai RM10,000, pakej umrah bernilai RM5,000 dan sijil. BERNAMA

(Dipetik dari http://mstar.com.my)

1 ulasan:

C L J berkata...

Perkaranya memang dah jelas. Cuma mereka sengaja tak mahu faham kerana dah berjaya mendapat sokongan orang Islam sendiri. Kalau dah kena seorang Sultan terpaksa bertitah tu faham fahamlah.

Khabarnya waktu perkara 121 (1A) dibentangkan di Parlimen hari tu puak puak yang biasa berserban pun membantah dan menolak. Maklumlah masa dalam Parlimen tu mereka tak pakai serban dan jubah tu. Rupanya jubah dan serban tu tak ada dalam hati. Mashaallah.....