Jumaat, 6 November 2009

Wang ihsan : Kenapa harus berprasangka?

Oleh Wan Yusof Hj Wan Ngah

BANYAK blog dan tulisan yang saya baca, mengulas mengenai pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak mahu memberi wang ihsan kepada Kelantan. Rata-rata, kalau penulis itu ‘budak Kelantan’ mereka akan berprasangka.

Prasangkanya buruk. Kononnya, ada niat lain di sebalik pemberian wang ihsan. Saya seronok membaca ‘tajuk’ dalam ‘agendadaily’ yang menggunakan ayat ‘beri salah, tak beri salah’. Memang betul, budak-budak Kelantan yang cerdik sikit, senyap kalau mereka dapat habuan tetapi kalau mereka ‘setengah masak’, mereka akan mengatakan PM Mohd Najib ada agenda.

Bagi saya, mudah-mudahan rakyat Kelantan yang tidak terlalu cerdik dan bukan dari kalangan setengah masak, terimalah pemberian ini. Sebenarnya sudah banyak yang kerajaan Pusat bagi, sebelum pengumuman wang ihsan ini, ambillah!

Mereka yang berprasangka, biarkan mereka begitu. InsyaAllah, hidup mereka tidak tenang, sentiasa berpenyakit dan jiwa mereka bergelora. Sebab, mereka tidak tahu mengenang budi dan tidak tahu berterima kasih.

Kerajaan Pusat mempunyai kebijaksanaan tersendiri di dalam membangunkan Kelantan. Ketika Menteri Besar, Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat membidas kerajaan Pusat, sebenarnya, dia sendiri juga menerima kesan dari ‘budi’ kerajaan Pusat. Tidak percaya, bertanyalah sendiri dengan Nik Aziz. Betul tak kerajaan Pusat banyak membantu Kelantan?

Saya ketawa berdekah-dekah membaca blog ‘newkk.blogspot.com’ yang dipunyai Mohd Soberi Shafii kerana mempertikaikan siapa yang akan mendapat keuntungan setelah wang ihsan tersebut mengalir ke negeri Kelantan selepas ini.

Hasad dan dengki memang tertanam dalam jiwa anak-anak Kelantan sebenarnya. Mereka tidak mahu orang lain untung, tetapi kalau keuntungan itu datangnya kepada kocek mereka, mereka senyap dan bergembira sakan dengan kawan-kawan mereka di Jakarta.

Orang Kelantan, kita semua boleh tengok perangai mereka apabila berlangsung perlawanan bola. Tidak kiralah main di mana, di Kota Bharu atau di mana-mana sahaja, mereka merasakan mereka sahaja ‘raja’ di negara ini.

Bayangkan, setiap orang bercakap pasal Kelantan, mereka akan berpesan, datanglah menyaksikan perlawanan bola ini dengan penuh semangat kesukanan. Jagalah tingkah laku dan sebagainya. Ini membuktikan bahawa ada sesuatu yang tak kena dengan ‘orang Kelantan’ ni.

Dalam perkara ini, saya amat berbangga dengan pendirian Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali. Katanya, pemberian wang ihsan seperti yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak adalah untuk rakyat Kelantan dan bukannya untuk kerajaan negeri.

Beliau berkata, untuk itu semua pihak diminta tidak mempolitikkan pemberian tersebut yang akan bermula tahun depan.

“Mana penting, politik atau rakyat? Saya pilih kepentingan rakyat. Ia juga merupakan focus utama kerajaan Pusat iaitu mengutamakan rakyat.

“Siapa dapat nama, pahala, pujian atau undi itu soal kedua, apa yang penting kebajikan rakyat diberi keutamaan,” katanya.

Ibrahim berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan negeri, Datuk Husam Musa semalam bahawa Kelantan menolak pemberian wang ihsan bagi menggantikan royalty minyak seperti yang dituntut.

Perdana Menteri menegaskan pemberian wang ihsan itu akan dibayar kepada kerajaan negeri Kelantan melalui Petronas bermula tahun depan.

Ahli Parlimen Pasir Mas ini berkata, tidak menjadi masalah sekiranya wang ihsan itu diberikan kepada mana-mana agensi untuk diuruskan asalkan ia sampai kepada rakyat Kelantan yang benar-benar memerlukannya.

“Ihsan bermaksud belas kasihan kerajaan Pusat kepada rakyat Kelantan untuk sama-sama membantu meringankan beban kehidupan yang ditanggung mereka.

“Apa yang penting, rakyat Kelantan akan mendapat bantuan tambahan dan jangan kita mempolitikkan perkara ini,” katanya.

Inilah sebenarnya pemimpin yang boleh disifatkan sebagai pejuang rakyat. Dalam apa situasi sekali pun beliau mendahulukan rakyat dan tidak berprasangka seperti budak-budak Kelantan yang merasakan diri mereka terlalu cerdik atau yang setengah masak!

Tiada ulasan: