Isnin, 28 September 2009

Tiga jenis hukuman dalam Umno

Oleh Zainal Yusof

UTUSAN Malaysia hari ini, Isnin 2009, September 28 di ruangan SUARA BLOG memetik beberapa pendapat melalui blog-blog berikut azlishukri.blogspot.com, c-bok.blogspot.com, perfectwater75.blogspot.com dan umnobahagiancheras.blogspot.com rata-rata memberi cadangan, kecuali umnobahagiancheras mahu menyampaikan mesej supaya ‘jangan memilih’ bekas Menteri Besar Negeri Sembilan, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad sebagai calon BN di DUN Bagan Pinang, esok, 29 September 2009, yang bakal diumumkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin.
Kesemua hujah itu baik-baik belaka, walaupun Utusan Malaysia (Lukman Ismail lukman@utusan.com.my )
menyebut pandangan ini sebagai polemik tetapi ia sebenarnya pendapat ‘sebelah pihak’ sahaja tanpa memberi kesempatan kepada Mohd Isa yang pernah menang kerusi Naib Presiden Umno mempertahankan dirinya sendiri.
Dalam Umno, memang tepat kata pepatah Melayu, ‘kalau pokok sudah tumbang, kura-kura pun ingin memanjat’. Dalam politik Umno, membela mereka yang teraniaya memang bukan tradisi dan sesiapa yang ‘terkena’, tanggunglah sendiri.
Mohd Isa pun tidak berhasrat meminta bantuan sesiapa untuk membela dirinya. Kepada Allah dia berserah kerana bagi Mohd Isa, kesetiaan dirinya kepada Umno tidak ada tolok bandingnya. Jika orang lain ‘terkena’ macam mana dia kena, mungkin orang itu akan melompat macam mana kera kena belacan..
Memetik satu ucapan Mohd Isa ketika berkempen di pilihan raya kecil DUN Pengkalan Pasir, Pasir Mas... “Kalau nak kira marah kepada parti, sayalah orang yang boleh marah. Saya kehilangan jawatan Naib Presiden, Ketua Bahagian, Ketua Cawangan dan Menteri Wilayah Persekutuan tetapi Datuk Ibrahim Ali (yang bertanding sebagai calon Bebas ketika itu) hanya kehilangan jawatan Ketua Bahagian,”
Dia mahu memberitahu pengundi-pengundi di Permatang Pasir (Pasir Mas), jika diambil kira apa yang Datuk Ibrahim Ali ‘kerugian’ pun tidak sama dengan apa yang beliau ‘kerugian’ angkara mereka yang ‘cemburu’ dengan kemenangannya sebagai Naib Presiden No 1, dengan undi 1,507 dalam pemilihan tahun 2004.
Itulah sebabnya, kalau sesiapa yang masih ingat ketika ‘perbicaraan’ yang dijalankan oleh Lembaga Disiplin Umno terhadap Mohd Isa, ‘target’ mereka hanya mahu mengenakan Mohd Isa dan dalam masa yang sama melepaskan orang-orang lain walaupun ada aduan dibuat terhadap orang lain. Malah, Setiausaha Agung Umno ketika itu, Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad cepat-cepat mengumumkan “pintu aduan politik wang sudah ditutup” sebaik sahaja Mohd Isa ‘dimasukkan ke dalam perangkap’. Sudahkah Umno kini bersih dari politik wang apabila Mohd Isa sudah dihukum?
Soalan ini saya harapkan dapat dijawab oleh Dr. Mahathir, Dr. Mohd Poad Zarkashi dan Datuk Saifuddin Abdullah yang ghairah mahu bercakap juga dalam isu ‘pemilihan Mohd Isa sebagai calon di DUN Bagan Pinang’.
Dalam Umno, ada orang yang kena ‘tangkap’ terlibat dengan politik wang, digugurkan dari semua jawatan. Orang itu ialah Mohd Isa. Ada pula, yang ‘ditangkap’ kerana kononnya didakwa terlibat dengan politik wang, dihukum dengan hukuman tidak boleh bertanding dalam pemilihan parti – tetapi kemudiannya dilantik menjadi Ahli MT dan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri, tanpa menjejaskan kedudukan sebagai Ketua Menteri. Orang ini ialah YAB Datuk Seri Mohd Ali Rustam.
Ada pula yang diputuskan sebagai bersalah tetapi diberi amaran dan dibenarkan bertanding. Orang ini ialah YB Khairy Jamaluddin Abu Bakar.
Satu pertanyaan yang ingin saya lontarkan kepada semua penulis blog yang terlibat menulis mengenai Mohd Isa supaya tidak dipilih menjadi calon dalam pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang – kenapa mereka bersetuju Mohd Isa dihukum dua kali dengan satu kesalahan yang mungkin memang dia lakukan dan mungkin juga bukan dia lakukan, melainkan fitnah semata-mata?
Bukankah lebih baik, hukuman terhadap Mohd Isa dijatuhkan mengantung keahliannya untuk seumur hidup – atau memecatnya! Ahli-ahli Umno di Bahagian Teluk Kemang mungkin terkeliru memilih semula Mohd Isa menjadi Ketua Umno Bahagian dalam pemilihan yang baru lalu, kerana mungkin mereka merasakan Mohd Isa sudah ‘bersih’ apabila selesai menjalani hukuman. Malangnya, Mohd Isa rupa-rupanya ‘masih ada satu lagi hukuman’ menanti, iaitu hukuman cemburu kepada kebolehan dan kemampuan beliau menjadi seorang ahli parti yang setia dan berhemah.
Tulisan saya ini bukan mahu membela Mohd Isa. Samada Mohd Isa terpilih menjadi calon atau tidak, ia bukan urusan saya tetapi, berulang-ulang menyerang Mohd Isa, terutama oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad dan dua orang Timbalan Menteri (yang masih belum bersumpah yang mereka bersih dari politik wang) seolah-olah ‘menghina’ Mohd Isa juga adalah sesuatu yang sah di sisi Perlembagaan Umno.
Tahun ini, sebulan dua lagi, akan ada pindaan Perlembagaan Umno. Tambahlah satu klausa di dalam Perlembagaan itu, sesiapa yang terlibat dan dibuktikan bersalah kerana politik wang, hendaklah dihukum gantung keahlian seumur hidup atau sepanjang hayat dan dilarang sama sekali dipilih menjadi calon dalam pilihan raya kecil atau pilihan raya umum.
Hujah kononnya jika Umno Bahagian Teluk Kemang seolah-olah tidak mempunyai pemimpin pelapis jika masih mahukan Mohd Isa dicalonkan semula sebenarnya hujah paling lemah dalam banyak-banyak hujah politik yang pernah saya jumpa setakat ini.
Malang bagi Umno, walaupun mempunyai penulis yang simpati kepada parti terbesar orang-orang Melayu ini, namun mereka tidak cukup berkaliber untuk berhujah. Jika dalam DAP, orang yang duduk di atas kerusi roda, tidak boleh lagi bersalaman dengan pengundi dan menjalankan aktiviti bergotong royong masih boleh terus dicalonkan dan dipilih menjadi wakil rakyat, tetapi dalam Umno, ia akan menjadi bahan cercaan.
Dalam DAP, walaupun ada bekas banduan dicalonkan dan menang, tiada siapa yang mahu menyebut kisah kenapa dia merengkok di Penjara Kajang kerana ‘perjuangan’ orang itu mungkin mereka anggap sebagai perjuangan seorang wira.
Dalam Umno, mereka yang berucap di pentas PAS, mereka yang menubuhkan parti lain dan berusaha menumbangkan Umno, boleh dimaafkan begitu sahaja tetapi orang yang bekerja keras mempertahankan Umno hingga Dr. Mahathir boleh kekal menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun, dihina sesuka hati seolah-olah Mohd Isa lah orang yang bertanggungjawab menjahamkan Umno selama ini.
Selama 22 tahun Mohd Isa menjadi Menteri Besar Negeri Sembilan, pernahkah beliau membawa prestasi Umno (BN) di Negeri Sembilan seperti apa yang berlaku seperti dalam PRU 12 yang lalu?
Datuk Shahrir Abdul Samad yang mengosongkan kerusi di Parlimen Johor Bahru dalam tahun 1988, bertanding semula menggunakan lambang Bebas (Kunci), berjaya mengalahkan calon BN (Umno) dengan majoriti 12,613 undi boleh diterima semula menjadi Ketua Umno Bahagian Johor Bahru, menang bertanding Majlis Tertinggi (MT), dilantik menjadi Menteri dan pernah dilantik menjadi Ahli MT, seolah-olah perbuatan Shahrir itu ‘mulia’ dan tidak pula kedengaran cakap-cakap yang mengatakan “jika Umno Bahagian Johor Bahru masih mencalonkan Shahrir bererti Umno Bahagian Johor Bahru ketandusan pemimpin pelapis.”
Memetik kata-kata Dr. Mahathir yang terlalu rajin memberikan nasihat walaupun tidak diminta (nasihat ini berguna jika nasihat itu diminta), “Jika saya jadi Isa (Tan Sri Mohd Isa) saya akan desak parti supaya tidak mencalonkan saya.” Jika Mohd Isa pula menjadi Dr. Mahathir (barangkali), Isa akan menolak untuk bercakap atau memberikan nasihat ketika yang tidak ada siapa mahu mendengar nasihat itu dan tahukan Dr. Mahathir, cakap-cakapnya itu telah merosakkan Umno walaupun dia tentunya tidak mahu mengakui bahawa dia sekarang sudah menjadi makhluk perosak.
Ada yang berkata, pemiihan Mohd Isa membuktikan bahawa tidak mahu memberi peluang kepada generasi baru terajui Umno (Shahrir Samad- Utusan Malaysia muka surat 15, September 28, 09) – mengambarkan dalam Umno, orang tua sudah tidak berguna tetapi Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak menerima apa-apa kecaman dari ahli-ahli Pas yang muda walaupun mereka tahu Nik Aziz sering uzur.
Bolehah Dr. Mahathir mengesahkan kepada umum bahawa anaknya, Datuk Muhkriz yang bertanding tetapi tewas dalam pemilihan Ketua Pergerakan Pemuda Umno bersih dari gejala politik wang? Jika Dr. Mahathir boleh mengesahkannya, carilah anaknya, atau anak-anak besannya yang ada di Negeri Sembilan supaya dipilih menjadi calon di DUN Bagan Pinang.
Ketika Dr. Mahathir dan Shahrir Abd Samad sudah senada, sehayun dan selenggang, Umno mungkin sudah kembali kuat dan orang-orang lama seperti Mohd Isa bolehlah memilih langkah sendiri untuk terus berkecimpung dalam politik.
Jika Mohd Isa bersikap seperti Ibrahim Ali, memilih bertanding atas tiket pembangkang dalam PRU 12 yang lalu, saya yakin Negeri Sembilan juga senasib dengan Perak, Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan. Namun, kesetiaan Mohd Isa kepada parti dibayar dengan penghinaan begini rupa oleh Dr. Mahathir, Dr. Mohd Poad Zarkashi dan Datuk Saifuddin Abdullah – kerana ‘setia’ sudah tidak mahu dinilai dalam perjuangan baru Umno di bawah kepimpinan Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak!

Tiada ulasan: