Ahad, 12 Julai 2009

Azmin ‘pukul anak sindir menantu’ dalam Dewan Negeri Selangor


Oleh Zainal Yusof

citra _bangsa@yahoo.com

APABILA Naib Presiden PKR, Azmin Ali mencadangkan rombakan barisan Exco Kerajaan Negeri Selangor, DAP mula terkejut. Namun Pas hanya berdiam diri tetapi Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim khabarnya tidak dapat lena dibuatnya.
Sebenarnya, orang PKR semua tahu bahawa Azmin yang juga ADN Bukit Antarabangsa adalah orang yang paling berkuasa dalam PKR selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim. Biasanya apabila Azmin bercakap, ia adalah suara Anwar Ibrahim. Disebabkan Anwar kini sedang sibuk untuk ‘melarikan diri’ dari pendakwaan tuduhan kes liwat terhadapnya, menyebabkan Azmin kedepan dalam hal seperti ini.
Azmin tentunya nampak kelemahan Khalid sebagai Menteri Besar. Azmin memang disebut-sebut bakal Menteri Besar Selangor bagi mengantikan Khalid tetapi Khalid menafikannya. Orang PKR tentunya tahu, Azmin lebih awal berada di dalam PKR jika dibandingkan dengan Khalid.
Namun Khalid diperlukan kerana Khalid antara jutawan yang banyak membantu Anwar dan PKR ketika Anwar dalam kesengsaraan sewaktu awal-awal dipecat dari jawatan Timbalan Perdana Menteri dahulu.
Siapa juga yang membantu Anwar, Azmin tahu. Azmin adalah SUSK Anwar ketika Anwar menjadi Menteri dan menjadi Timbalan Perdana Menteri. Hubungan Azmin yang rapat dengan Anwar menyebabkan apa yang Azmin cakap biasanya ‘itulah yang Anwar setuju’.
Tidak hairanlah kalau ramai yang meninggalkan PKR kerana mereka tidak ‘dapat menerima’ Azmin sebagai orang paling berkuasa dalam PKR.
Cubalah bertanya dengan Datuk Nallakaruppan, Mohd Ezam Md Nor dan Abdul Rahman Othman. Mereka tentunya boleh menceritakan ‘siapakah Azmin’ dalam PKR. Kalau menentang cakap Azmin, ibarat menentang cakap Anwar, cerita mereka.
Jadi, ada yang mengatakan jika Azmin mendesak supaya barisan Exco Kerajaan Negeri Selangor dirombak, ia bukan satu kenyataan ‘diangin lalu’ sahaja. Desakan itu tentulah sudah dibincang terlebih dahulu dengan Anwar. Mustahil Anwar tidak tahu apa yang mahu Azmin perkatakan dan jika Anwar tidak tahu, belum pasti beliau tidak bersetuju dengan desakan itu kerana ia datangnya dari Azmin.
Pengerusi DAP Selangor, Ean Yong Hian Wah tidak perlu terkejut. Jika Azmin lakukan ini, mungkin kerana Azmin mahu memberitahu Dap di Selangor, keberanian Azmin melebihi keberanian DAP di Kedah yang hanya bertindak keluar dari Pakatan Pembangkang sehanya seminggu.
Lagipun, jika DAP terasa dengan kenyataan Azmin, ia mudah diselesaikan yang mustahak mesej yang mahu Azmin sampaikan ialah kepimpinan Menteri Besar Selangor tidak bermaya, walaupun desakan merombak barisan Exco itu hanyalah dilihat sebagai ‘pukul anak sindir menantu’.
Azmin sebenarnya mendesak Khalid. Sama ada Khalid faham atau tidak, khabarnya lena Khalid kini sudah terganggu. Maklumlah, yang menegur kepimpinan ini bukan calang-calang orang.
Khalid tidak pernah gentar. Malahan, sergahan SPRM terhadapnya sudah dilawannya sampai saman-menyaman. Tetapi apabila Azmin yang menegur, Khalid sudah terbayang dia bakal ‘makan pencen’ dalam politik, serentak dengan desas-desus yang mengatakan dia bakal mengosongkan kerusi Parlimen Bandar Tun Razak bagi memberi laluan kepada bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Zaid Ibrahim bertanding di situ.
DAP pula beranggapan Azmin menyerang Ronnie Liu Tian Khiew yang bertanggungjawab terhadap PBT di seluruh Selangor. Apa yang Azmin bangkitkan ada hubungan kaitnya dengan perlantikan Ahli Majlis yang menimbulkan rasa tidak puashati PKR. Namun, DAP menyifatkan kesilapan PKR sendiri yang menyebabkan wakil PKR tidak dapat diisi sebagai Ahli Majlis.
Sehubungan dengan itu, Ketua Pembangkang Dewan Negeri Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo pula berpendapat desakan merombak barisan Exco tidak terhad kepada Exco sahaja sebaliknya menukarkan Khalid dari jawatan Menteri Besar kepada orang lain kerana Khalid dianggapnya sebagai gagal melaksanakan tugasnya mentadbir negeri.

Tiada ulasan: