Jumaat, 13 Ogos 2010

Terengganu : Apa yang masih tak selesai?



Oleh Zamzuri Damanhuri

BESUT : Benarkah kemelut politik Terengganu masih berlarutan? Atau, kemelut ini sengaja dibuat-buat untuk menunjukkan Umno dan BN di Terengganu tidak stabil dan menyebabkan kepimpinan Menteri Besar (MB) perlu ditukar?

Baru-baru ini, ada empat ADUN di bawah Parlimen Setiu tidak menghadirkan diri di mesyuarat agung tahunan Umno bahagian tersebut, walaupun yang datang merasmikan mesyuarat itu, ialah orang nombor dua dalam negara ini, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin.

Terlalu sukarkah untuk Perdana Menteri (PM), Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak jika beliau serius mahu menyelesaikan masalah di Terengganu ini?

Jika Najib Nampak, sepupunya, Hishammuddin Hussien tidak mempunyai kemampuan menyelesaikannya, mengapa Najib tidak mahu campur tangan?

Apakah Muhyiddin tidak mempunyai idea untuk membantu, untuk memberhentikan ‘permainan’ yang tidak sihat ini?

Atau, Najib memang mahu membiarkan masalah di Terengganu ini sebagai masalah yang tidak boleh diselesaikan hanya kerana perlantikan MB nya, tidak dibuat oleh parti, tetapi dibuat oleh Istana Terengganu?

Najib tentunya pernah melihat bagaimana Tun Dr. Mahathir Mohamad menyelesaikan masalah berbangkit seperti ini ketika beliau menjadi PM, menyelesaikan masalah ADUN-ADUN yang dikatakan tidak mahu menerima Tan Sri Sanusi Junid menjadi MB Kedah, menggantikan Tan Sri Osman Arof.

Najib tentunya mampu untuk menyelesaikan kemelut yang dibuat-buat ini, jika beliau mahu melihat isu ini tidak berpanjangan.

Najib tentunya tahu bahawa isu SMS ugutan dahulu, memang bukan angkara Menteri Besar Terengganu sekarang, Datuk Seri Ahmad Said sebaliknya, angkara seorang yang bergelar doctor, orang kanan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh.

Ketika ini perbicaraan sedang berjalan. Sedikit-sebanyak, Najib, Muhyiddin dan Hishammuddin tentunya tahu bahawa Ahmad Said tidak terlibat. SUSK Ahmad Said tidak terlibat dan Pejabat Menteri Besar tidak terlibat.

Jadi, kenapa Idris dan bekas calon BN di Parlimen Marang ini masih ‘disimpan’ dalam Umno? Najib boleh mempengaruhi Majlis Tertinggi (MT) Umno, pecat sahajalah kedua-dua orang ini, walaupun mungkin mahkamah tidak selesai lagi membicarakan seorang yang bergelar doktor ini, tetapi “Idris dan Ahmad Ramzi” ini sebenarnya tidak berguna lagi kepada Umno.

Apakah Najib takut jika Umno memecat Idris? Atau Muhyiddin bimbang jika Ahmad Ramzi dipecat, Umno akan kehilangan berjuta-juta ahli yang kononnya menjadi penyokong dua manusia yang benar-benar disangsikan kejujurannya di dalam melihat perpaduan dan ketenangan dalam Umno Terengganu ini?

Umno Terengganu sebenarnya sudah tenang. BN di Terengganu sebenarnya sudah aman. Kerajaan Negeri Terengganu berjalan dengan baik.

Malangnya, ada ‘syaitan’ yang mahu melihat situasi ini sentiasa bergelut, ia seperti ada kemelut, suasana mahu digambarkan sebagai tidak mampu dikemudikan oleh Datuk Seri Ahmad Said.

Ia terus disusun begitu rupa. Situasi tenang, diporak perandakan dengan cerita-cerita memboikot pemimpin negara, bagi tujuan untuk memperlihatkan kepada dunia bahawa kemelut politik masih berlaku.

Mereka (yang sebelum ini dikenali dengan nama Geng 10 atau 10 budak hitam) mahu mengeruhkan suasana. Mereka masih mengharapkan ada orang yang akhirnya menyuarakan supaya penyandang jawatan Menteri Besar ditukar.

Najib menukarkan Ahmad dari penyandang jawatan Pengerusi Badan Perhubungan kepada Hishammuddin. Terengganu negeri di mana BN menang, tidak memerlukan pertukaran jawatan Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri.

Terengganu bukan Selangor (Najib sendiri menjadi Pengerusi Badan Perhubungan), Terengganu bukan Kedah (yang memaksa Najib melantik Datuk Seri Mohd Shafie Apdal), Terengganu bukan Pulau Pinang (yang memperlihatkan Najib terpaksa melantik Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi) dan Wilayah Persekutuan (kini disandang Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin).

Najib mungkin menggantikan Ahmad dengan Hishammuddin kerana Najib dan Muhyiddin terpengaruh dengan komplen dan fitnah yang disusun oleh 10 budak hitam ini.

Sepatutnya, Najib sudah boleh menyerahkan semula jawatan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Terengganu kepada Ahmad kerana Ahmad tidak ada membawa apa-apa masalah kepada politik di Terengganu.

Yang menimbulkan masalah ialah mereka ini, Geng 10 termasuklah empat ADUN yang memboikot majlis perasmian mesyuarat agung tahunan Bahagian Setiu baru-baru ini.

Najib boleh sahaja memanggil mereka yang bebal ini untuk ‘disekolahkan’. Idris Jusoh, kalau dia terlalu berguna kepada Umno, Najib boleh melantiknya menjadi duta ke negara-negara yang sesuai dengan jiwanya. Misalannya, Wahuantu...atau Brunei...atau Singapura. Cerita pemimpin Terengganu dilantik menjadi duta bukan cerita baru. Tan Sri Wan Mokhtar Ahmad dan Allahyarham Datuk Abu Bakar Daud pernah dilantik menjadi duta.

Idris hanya seorang ADUN dan Ketua Umno Bahagian Besut. Dari segi seniorti, jauh Ahmad lebih senior dari Idris. Idris buang semua ketua bahagian, kecuali dia dari kerusi DUN hanya kerana Idris memasang angan-angan, dengan cara itu sahaja dia boleh kekal menjadi MB Terengganu.

Kuasa Allah mengatasi kuasa dan keinginan Idris. Ahmad yang turut digugurkan sebagai calon, akhirnya terpilih juga bertanding di DUN Kijal dan akhirnya diperkenankan menjadi MB Terengganu atas kehendak Allah.

Ketika Idris menjadi MB, dia memerlukan sokongan kawan-kawan. Ahmad adalah salah seorang kawannya yang ke hulu ke hilir berceramah mempertahankannya dari pelbagai serangan. Idris hanya duduk di Wisma Darul Iman...membahagi-bahagikan projek kepada ‘taikun Kuala Lumpur’ tanpa mengambil kira pandangan Istana Terengganu, kawan-kawan dari kalangan Exco dan ketua-ketua bahagian.

Ketika dia buang Datuk Rahman Bakar dari kerusi Ahli Parlimen Marang, Abdul Rahman adalah Ketua Umno Bahagian itu dan Timbalan Menteri selain Ahli MT.

Datuk Rosli Mat Hassan disingkirkan dari kerusi Parlimen Dungun...Datuk Tengku Putera Tengku Awang dinafikan bertanding kerusi Parlimen Hulu Terengganu.

Pernahkah Idris berunding dengan mereka ini? Pernahkah Idris bertanya perasaan mereka bertiga ini?

Hari ini, Idris masih dilihat terkejar-kejar kerusi Menteri Besar...yang dia tahu kini sudah menjadi hak orang lain. Aduh! Terpaksalah SMS ugutan bunuh digunakan untuk menjayakan hasrat mahu mengambarkan Terengganu dilanda kemelut.

Tiada ulasan: