Khamis, 20 Mei 2010

TPM: Terima hakikat Abuya sudah mati bukan 'ghaib'

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, hari ini meminta pengikut dan keluarga Ashaari Muhammad supaya menerima hakikat beliau sudah meninggal dunia dan mematuhi fatwa bahawa gerakan Al-Arqam adalah haram.

"Itu

adalah keputusan yang dibuat oleh Majlis Fatwa Kebangsaan yang disokong oleh majlis agama Islam negeri termasuk Jakim (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia) yang sudahpun mengharamkan Al-Arqam.

"Sepatutnya, selepas ini tidak timbul sama ada Al-Arqam ini boleh dihidupkan kembali. Kita sebagai orang Islam kena sedar setiap insan akan sampai waktunya dia akan meninggal dunia.

"Itu satu kenyataan...(kepercayaan) kononnya Ashaari (kiri) masih hidup bercanggah dengan akidah kita sebagai orang Islam dan kita tidak akan membenarkan ajaran sesat ini dihidupkan kembali," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pekerja dan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) kali ketiga di Putrajaya.

"Kita (kerajaan) akan pantau. Kita akan tengok perkara sebenar kerana kita tidak mahu perkara ini (kegiatan Al-Arqam) berulang," katanya.

M

uhyiddin (kanan, berbaju putih) mengulas laporan sebuah akhbar hari ini bahawa pengikut Ashaari Muhammad atau lebih dikenali sebagai Abuya, kembali mencetuskan kontroversi apabila mengadakan konsert khas bagi menggambarkan kononnya bekas pemimpin Al-Arqam itu cuma ghaib dan akan pulang semula dalam masa terdekat.

Konsert itu diadakan empat hari selepas Ashaari, 73, meninggal dunia di Hospital KPJ Ipoh Specialist pada 13 Mei lalu akibat jangkitan paru-paru.

Sementara itu, Hishammuddin memberi jaminan bahawa pihak berkuasa keselamatan akan memantau secara dekat kegiatan pengikut bekas pemimpin Al-Arqam itu dan berharap orang ramai tidak bimbang dengan situasi itu.

Beliau berkata pihak keselamatan akan bekerjasama dengan Majlis Agama Islam negeri-negeri bagi mengawasi kegiatan pertubuhan itu.

"Sesiapa

yang mendatangkan risiko kepada keselamatan negara dan membawa ajaran yang akan mengelirukan dan bercanggah dengan ajaran Islam akan diawasi kementerian. Ini adalah tanggungjawab kami.

"Soal menjaga keselamatan di seluruh negara adalah tanggungjawab kami, jika didapati wujud usaha (menghidupkan ajaran Al-Arqam), dengan itu tindakan akan diambil lebih awal dan polis akan membantu agensi yang berkenaan," katanya

--malaysiakini

Tiada ulasan: