Jumaat, 25 Disember 2009

Berani Kerana Benar

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said yang sering dikaitkan dengan tuduhan penyelewengan dalam pelaksanaan pelbagai projek dalam pentadbirannya oleh kumpulan tertentu, semalam melafazkan sumpah dalam persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi menafikan semua dakwaan berkenaan.

Ahmad berkata, semua projek yang dilaksanakan dalam pentadbirannya, termasuk pemberian kurma dan air zam-zam adalah mengikut prosedur dan bertujuan memanfaatkan rakyat semata-mata.

"Dengan nama Allah, Bismillahirahmanirrahim, wallahi, wabillahi, wataallahi...tidak ada penyelewengan, rasuah dalam kes ini atau dalam kes-kes lain. Saya telus. Saya boleh jelaskan hal ini demi kepentingan rakyat.

"Saya sedih apabila ada wakil rakyat mempersoalkan mengenai pemberian kurma dan air zam-zam, malah ada andaian berlaku penyelewengan," katanya sambil menambah bungkusan kurma yang diagihkan kepada rakyat Terengganu dengan kos RM20 seunit adalah berpatutan dan tidak ada sebarang penyelewengan.

Pada Ramadan lalu, kerajaan negeri memperuntukkan RM8.3 juta untuk memberi pek kurma dan air zam-zam kepada lebih 300,000 isi rumah di negeri ini.

Beliau mengulas mengenai soal pengagihan air zam-zam dan kurma yang dibangkitkan oleh Alias Abdullah (BN-Alur Limbat) dalam sesi perbahasan bajet semalam.

Sepanjang persidangan sejak tiga hari lalu, antara persoalan yang dibangkitkan ialah mengenai pemberian kontrak melombong bijih besi di Bukit Besi, kontrak pemberian baju sekolah kepada pelajar miskin dan dasar rundingan terus yang dilakukan oleh kerajaan dalam soal pembaikan dan penurapan jalan.

Ahmad berkata, wakil rakyat sama ada pembangkang atau penyokong kerajaan, tidak seharusnya menggunakan keistimewaan dewan untuk membuat tuduhan terhadap kerajaan mahupun pegawai kanan.

"Kalau rasa ada penyelewengan dan rasuah, silakan (bangkitkan) di luar dewan.

"Sebab dalam dasar SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) jelas, kalau buat tuduhan yang mana terbukti tidak benar, orang (yang dituduh) itu boleh ambil tindakan dan mendakwa orang yang berkenaan kerana fitnah. Jangan guna hak istimewa dewan ini dengan membuat dakwaan bukan-bukan," katanya.

Selain isu air zam-zam dan kurma, Ahmad turut menjelaskan mengenai isu pengisian minyak kenderaan milik kerajaan negeri seperti yang dibentangkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2008.

Mengikut laporan itu, tiga kenderaan milik kerajaan negeri dikesan mengisi minyak berjumlah RM602.37 dalam tempoh 16 minit pada hari dan dari pam minyak yang sama.

Menjelaskan punca kekeliruan itu, Ahmad berkata, dakwaan penyelewengan itu sebenarnya tidak berlaku kerana daripada penjelasan pemandu terbabit, semua kereta bergerak dalam konvoi dan hanya seorang pemandu yang membawa kad minyak dan mengisi minyak untuk ketiga-tiga kenderaan.

"Kerajaan memandang serius perkara itu dan ia perlu diperjelaskan dalam dewan yang mulia ini," katanya.

(Dipetik dari http://terengganulening.blogspot.com/)

Tiada ulasan: