Rabu, 25 November 2009

'Ada bukti konspirasi jatuhkan MB S'gor'

Oleh Jimadie Shah Othman

kemaskini 5.02pm Satu blog pro-PAS, yang mendakwa seorang bekas calon parti itu "berkonspirasi" menjatuhkan Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, mempunyai saksi-saksi berwibawa untuk mempertahankan artikelnya.

Penulis blog Malaysia Waves Abdul Rahman Abdul Talib - yang sering membongkar pergolakan dalaman PAS - berkata, saksi-saksi yang memberikan maklumat kepadanya mempunyai akses langsung kepada "minit-minit mesyuarat PAS Selangor".

"Saya ada saksi-saksi. Dan saksi-sakti itu memberitahu perkara-perkara yang diminitkan dalam mesyuarat PAS negeri," katanya kepada Malaysiakini hari ini.

Tambahnya, beliau akan membuat pendedahan susulan pembabitan bekas calon itu Suwardi Yaacob dalam konspirasi itu apabila saman Abdul Khalid terhadap Pengerusi Gerak Malaysia, Mohd Nazree Mohd Yunus, mula dibicarakan di mahkamah.


"Kita tunggu saman menteri besar (Selangor) kepada Gerak dulu. Perkara ini saling berkaitan (dengan dakwaan saya)," kata Abdul Rahman lagi.

Pada 24 Mac lalu, Abdul Khalid memfailkan saman terhadap Mohd Nazree yang mendakwanya menggunakan wang awam bagi membiayai kos penyelenggaraan kereta peribadinya.

Satu lagi saman pemimpin PKR itu berhubung kenyataan Mohd Nazree yang mendakwa beliau menggunakan wang kerajaan bagi membeli 46 ekor lembu korban bernilai RM110,400 pada tahun lepas untuk diagihkan di kawasan parlimennya Bandar Tun Razak.

Abdul Rahman diminta mengulas tindakan undang-undang Suwardi - seorang peguam yang didakwa dekat exco kerajaan negeri Datuk Dr Hasan Ali - yang dituduh mengumpulkan maklumat kerajaan sehingga Abdul Khalid disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Selain bertegas dengan tuduhan tersebut, penulis blog itu sebaliknya berkata beliau akan terus membuat lebih banyak pendedahan.

"Merujuk kepada surat (peguam) tuan dengan nombor rujukan: ZE(E)/L/1185/09/bob, saya ingin memberitahu pihak tuan bahawa saya tidak akan membawa turun artikel saya kerana saya mempunyai bukti kukuh terhadap pendedahan saya," katanya, Jumaat lalu.

Abdul Rahman, atau lebih popular dengan nama samarannya Tulang Besi, menjawab ugutan saman Suwardi bertarikh 19 November lalu.

Surat itu antaranya menuntut blog itu menarik balik siaran artikel 'Suwardi Yaakob di Belakang Konspirasi Menjatuhkan MB Selangor' yang diterbitkan Khamis lepas dalam masa 48 jam dari tarikh penerimaan notis.

Selepas enam hari notis tuntutan itu, semakan Malaysiakini hari ini mendapati artikel masih dimuatkan di blog berkenaan.

Usaha mendapatkan ulasan lanjut Suwardi setakat ini belum berhasil. Manakala peguamnya pula difahamkan sedang bercuti dan tidak dapat dihubungi buat masa ini.

Tulisan kontroversi yang sama turut diterbitkan dalam blog Perisik Rakyat - milik penulis blog Topeng Perak Unmasked - pada tarikh yang sama.

Abdul Rahman termasuk seorang penyumbang artikel di blog tersebut.

Suwardi turut menuntut Abdul Rahman mengeluarkan surat permohonan maaf yang dihantar kepadanya beserta ganti rugi am dan teladan.

Pada 14 Ogos lalu, Abdul Rahman yang mendakwa pernah berkhidmat sebagai pegawai khas kepada Dr Hasan pernah menghadapi tindakan undang-undang serupa daripada Suwardi berhubung artikel 'Konspirasi Membuang YB Saari Sungib dan Yang Menentang Idea Persepakatan PAS-Umno di Selangor'.

Pendedahan panas itu, yang didakwa dikirim kepada blog tersebut, mendakwa Dr Hasan terlibat menjatuhkan beberapa ADUN dan ahli parlimen PAS di Selangor yang pro-Pakatan Rakyat.

Abdul Rahman yang mendakwa tidak menerima notis tuntutan Suwardi tersebut bagaimanapun menarik kembali artikel itu atas alasan "permintaan tuan punya surat" dan "isu itu terlalu panas".

(Dipetik dari http://malaysiakini.com)

Tiada ulasan: