Sabtu, 30 Oktober 2010

MENCARI KELIBAT WAN AHMAD..1


Di mana Haji Wan Ahamad Wan Muda, kini bergelar Dato’?

Kenapa beliau kini tidak lagi dikecam dan dikritik sebagai “MB No2”? Apakah peranan Wan Ahmad tidak lagi penting kepada Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said?

Kelibatnya tidak lagi menjadi penting dan Abdul Mubin Ismail, blogger yang menyokong Din Adam (Datuk) dan Kumpulan 10 (kini katanya tinggal tiga atau empat) ahli sahaja, juga jarang memperkatakan mengenai Wan Ahamad.

Suatu ketika, iaitu pada awal 2009, publisiti terhadap Wan Ahamad mengatasi Ahmad Said di Terengganu kerana perkara-perkara berikut:

1. Beliau dikatakan sebagai orang berpengaruh dan ‘Budak Tingkat 16’ yang mengawal Menteri Besar;

2. Beliau dikatakan mempengaruhi Menteri Besar dalam kerajaan untuk menempat dan melakukan pertukaran lebih 60 orang pegawai pekhidmatan negeri Terengganu (TCS) termasuk beberapa pegawai tinggi berkuatkuasa Januari 2009 - lima hari sebelum penamaan calon dan 16 hari sebelum pengundian Pilihan Raya Kecil Kuala Terengganu.

3. Beliau juga bertanggungjawab terhadap penyusunan semula TCS Terengganu pada awal 2010 termasuk perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri yang baru;

4. Sebagai ‘Budak Tingkat 16’ dan Menteri Besar ‘No 2’ Wan Ahmad begitu berpengaruh dan mencampuri urusan politik Terengganu;

5. Wan Ahmad ‘bertanggungjawab’ menghantar SMS Ugut Bunuh yang menyebabkan pemulauan terhadap persidangan Dewan Undangan Negeri Terengganu oleh wakil-wakil rakyat Barisan Nasional (BN) pada April 2009;

6. Wan Ahmad bertanggungjawab menentukan kawasan balak yang dinaugerahkan oleh Kerajaan Negeri kepada pihak tertentu;

7. Wan Ahamad tidak pergi melanjutkan pelajaran di England, sebaliknya ‘menyorok’ di Terengganu;

8. Banyak lagi boleh disebut jika merujuk kepada blog Abdul Mubin Ismail dan berita serta rencana dalam Berita Harian dan Sinar Harian pada awal tahun 2009 lalu.

9. Menentukan pemberian projek dan peluang kepada pihak tertentu;

10. Beliau ialah penjaga kroni Ahmad Said; dan

11. Beliau bukan sekadar berpengaruh terhadap Menteri Besar tetapi Exco dan orang politik juga dikatakan ‘takut’ dan ‘tunduk’ kepada beliau.

Malah, sejak akhir-akhir ini, Wan Ahamad sebagai saksi perbicaraan Datuk DrAhmad Ramzi yang dituduh menghantar dan mengugut dalam kes SMS Ugut Bunuh bagaikan tidak penting lagi.

Malah, pada prosiding terbaru – dua hari pada 26 dan 27 Oktober lalu - di Mahkamah Sesyen Kuala Terengganu Wan Ahamad tidak pun kelihatan.

Khabarnya dia di Eropah ketika itu kerana lawatan kerja – malah keluarganya pun tidak nampak dan tidak mengambil kisah lagi mengenai perbicaraan itu.

Persoalannya, apakah Wan Ahmad takut menghadapi masyarakat kerana kecaman yang hebat terhadapnya?

Atau sejak menjadi Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pengurusan) selepas dinaikkan pangkat daripada Setiausaha Sulit Kanan kepada Menteri Besar, Wan Ahmad terlalu banyak menumpukan kepada kerja pentadbiran?

Yang pasti beliau tetap pegawai kerajaan.

Atau apakah Wan Ahmad ini diam-diam berisi dan mengatur strategi. Kalau strategi - apa benda yang beliau sedang rancangkan?

Atau beliau tertekan dan cuba ‘melupakan’ edpisod mengenai peranannya selama ini?
DIPETIK DARI : TEGANU KINI

Tiada ulasan: